Wersja do druku

Udostępnij

25 września, na koncercie inaugurującym sezon w Centrum Edukacji Artystycznej – Filharmonii Gorzowskiej, zabrzmi Orchesterstück Nr 2 na orkiestrę symfoniczną Dariusza Przybylskiego.

Wykonanie powstałego w 2010 roku utworu rozpocznie rezydencję Dariusza Przybylskiego w Filharmonii Gorzowskiej, w ramach V edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”. Utwór zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej.

Podczas następnego koncertu rezydencji, 20 listopada 2015 roku, odbędzie się wykonanie Four Darks in Red. Hommage a Mark Rothko Dariusza Przybylskiego na wiolonczelę i orkiestrę (2012). Partię solową wykona Dominik Połoński, któremu będzie towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej.

Zwieńczeniem rezydencji Dariusza Przybylskiego będzie prawykonanie zamówionego w ramach programu „Kompozytor – rezydent” Heureusement na orkiestrę symfoniczną. Prawykonanie odbędzie się 13 maja 2016 roku w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej, podczas IV Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara.

Wykonanie i prawykonanie utworów Dariusza Przybylskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Organizatorem rezydencji jest Centrum Edukacji Artystycznej – Filharmonia Gorzowska.

Dariusz Przybylski

Organista i kompozytor; ur. 28 lipca 1984 w Koninie. Jest absolwentem Szkoły Muzycznej II st. w Koninie w klasie organów Hanny Buczkowskiej (dyplom w 2003). W 2008 ukończył z wyróżnieniem oraz medalem Magna cum Laude Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasach kompozycji Marcina Błażewicza i organów Andrzeja Chorosińskiego. 2006-07 studiował w Hochschule für Musik w Kolonii, kompozycję u Yorka Höllera, kompozycję elektroniczną u Hansa Ulricha Humperta, instrumentację u Krzysztofa Meyera i organy u Johannesa Gefferta, jako stypendysta programu Socrates/Erasmus. W 2010 r. uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz ukończył z wyróżnieniem studia podyplomowe (Solistenklasse/Konzertexam) w klasie kompozycji Wolfganga Rihma w Hochschule für Musik Karlsruhe. W roku akademickim 2012/13 w ramach stypendium Internationale Ensemble Modern Akademie odbył studia na kierunku „muzyka współczesna” w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main, współpracując z członkami zespołu Ensemble Modern. Dzięki stypendium Fundacji Deutsche Bank dla kompozytorów operowych w latach 2011-13 rozwijał swoją wiedzę na temat współczesnego teatru muzycznego w kilkudziesięciu instytucjach operowych Europy. Od 2008 r. wykłada w macierzystej uczelni. Wykładał gościnnie w Nowym Jorku, Moskwie, Rzymie, Stambule, Hamburgu, a w roku akademickim 2010/11 prowadził klasę kompozycji w Keimyung University w Daegu, (Korea Płd.). Był objęty 4-letnim programem promocyjnym „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”  Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007-10). Brał udział w kursach mistrzowskich kompozycji prowadzonych przez Olgę Neuwirth, Paula Edlina, Dominica Muldowney’a, Kurta Schwertsika, Rodericka Watkinsa i Philipa Wilby’ego, interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez Karola Gołębiowskiego, Edgara Krappa, Thierrego Mechlera, Gerharda Weinbergera, Gary’ego Verkade, Wolfganga Zerera, improwizacji organowej prowadzonych przez Tomasza Adama Nowaka, Daniela Rotha. Jest laureatem konkursów organowych, m.in.: II nagrody (I nie przyznano) oraz Nagrody Specjalnej Mariana Sawy na IV Konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX Wieku w Legnicy i Głównej Nagrody na VI Konkursie Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców w Warszawie zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (polska sekcja ISCM). Zdobywał nagrody na wielu międzynarodowych konkursach kompozytorskich, m.in.: I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Hörbiger w Wiedniu za Orpheus und Euridice na fortepian solo (2005) oraz na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Mikołów 2006 za Missa brevis na chór mieszany i organy (2006), II Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (I nie przyznano) za The Times of the Returns na fortepian (2006) oraz na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra 2008 w Częstochowie za …et desiderabunt mori… na chór mieszany a cappella (2008), III Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Franz Josef Reinl – Stiftung w Wiedniu za Fünf Rilke-Lieder na kontratenor i kwartet smyczkowy (2006), a także wyróżnienia na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz w Łodzi za Berceuse na skrzypce i fortepian (2006); laureat wielu I nagród w konkursach ogólnopolskich m.in. w: III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae na utwór dedykowany Papieżowi Janowi Pawłowi II w Katowicach za utwór Nisi Dominus na mezzosopran i chór żeński (2002), III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Polskiego Wydawnictwa Muzycznego PWM w Krakowie za Konstrukcję na saksofon altowy solo (2005), XIII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Fünf Rilke-Lieder na kontratenor i kwartet smyczkowy (2005) oraz w XIX – za Broch Lieder na głos i fortepian (2011), 47. Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda w Warszawie za …the rest is silence… na dwa fortepiany i perkusję (2006). Otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006), Stypendium Młoda Polska (2007), Stypendium Ministra Kultury (2003, 2006, 2009), Stypendium Keimyung Research Foundation (2006), Stypendium Fundacji Bankowej im. L. Kronenberga (2005), Stypendium Socrates/Erasmus (2006), Stypendium Fundacji ZE PAK Młode Talenty (2003), Stypendium Telewizji Polskiej (nagroda w programie telewizyjnym Dolina Kreatywna, 2008), Stypendium DAAD 2009/10, Stypendium Fundacji Deutsche Bank dla kompozytorów operowych (2011-13), Stypendium  Internationale Ensemble Modern Akademie (2012/13), Stypendium Kunststiftung NRW (2013). Jako organista koncertuje w wielu miastach Polski oraz za granicą. W jego repertuarze szczególne miejsce zajmuje muzyka nowa, na swoim koncie posiada kilkadziesiąt prawykonań utworów polskich, białoruskich, niemieckich, angielskich, ukraińskich, argentyńskich, chińskich i koreańskich kompozytorów. Od 2007 r. realizuje własne prjekty organowe, do których zaprasza kompozytorów z całego świata. W roku 2011 odbyła się premiera Organ Odyssey, poematu organowego skomponowanego przez 8 twórców z 6 krajów europejskich inspirowanego fragmentami z Odysei Homera – projekt został zaprezentowany w Warszawie, Poznaniu, Lwowie, Eckernfoerde, Brześciu i Witebsku. W kwietniu 2014 odbyło się prawykonanie zamówionych przez Filharmonię Wrocławską utworów na organy Hammonda oraz zespół Kwartludium. W 2010 r. ukazała się monograficzna płyta Dariusza Przybylskiego zawierająca utwory orkiestrowe i koncerty Works for Orchestra (DUX). Płyta z nagraniem utworu Bogurodzica na organy solo (2003) w wykonaniu Andrzeja Chorosińskiego na organach Bazyliki w Licheniu otrzymała status Podwójnej Platynowej Płyty, zaś płyty 20 lat Conversatorium Organowego w Legnicy (DUX) oraz Młodzi Kompozytorzy w Hołdzie Chopinowi (DUX) zostały nominowane do nagrody Fryderyk. W roku 2014 ukazał się podwójny album płytowy Passio (DUX) zawierający utwory wokalne Przybylskiego w wykonaniu berlińskiego zespołu Phoenix16 pod dyrekcją Timo Kreusera. W 2006 r. brał udział w międzynarodowym projekcie kompozytorskim Mozart Pyramid (Wielka Brytania) z okazji roku Mozartowskiego, oraz w projekcie 60 zamówień na 60-lecie Związku Kompozytorów Polskich. W 2009 r. został zaproszony w charakterze composer in residence do Mittersill (Austria) – Komponisten Forum Mittersill kofomi, w roku 2010 do Bad Ischl (Austria) – International Composers’ Academy, a w roku 2012 do Niznhiy Novgorod (Rosja) – Scratch-Cantatas Festival. W sezonie 2012/13 był kompozytorem rezydentem berlińskiego zespołu wokalnego Phoenix16. Komponował na zamówienie Deutsche Oper Berlin, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Warszawskiej Opery Kameralnej, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Kaliskiej, zespołu Kwartludium, Vokalensemble Phoenix16, Związku Kompozytorów Polskich, Zamku Królewskiego w Warszawie  oraz wielu innych festiwali i instytucji muzycznych. Jego utwory wykonywane były w większości polskich filharmonii oraz na wielu festiwalach muzycznych: m. in. Gaudeamus Muziekweek w Holandii, Voix nouvelles we Francji, Światowych Dniach Muzyki w Szwecji i Słowenii, Melos-Ethos International Festival of Contemporary Music, a także w wielu znaczących salach koncertowych takich jak Royal Festival Hall, Opera Frankfurt am Main, Katedra w Kolonii, Filharmonia Narodowa, Filharmonia Moskiewska, Filharmonia Mińska. 20 czerwca 2014 odbyła się premiera dwóch oper kameralnych Dariusza Przybylskiego zamówionych przez Deutsche Oper Berlin. Pełnił funkcję przewodniczącego Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (członek Zarządu), Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (członek Zarządu) oraz ZAiKS (członek zarządu Sekcji muzyki poważnej). W roku 2008 był dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego w Warszawie, a od 2012 jest dyrektorem Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach. W roku 2012 dr Dariusz Przybylski został wybrany na stanowisko prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (kadencja 2012–2016). Działalność dydaktyczna Dariusza Przybylskiego nie zamyka się tylko w prowadzeniu zajeć, aktywnie uczestniczy w życiu UMFC organizując konferencje i warsztaty kompozytorskie często o zasięgu międzynarodowym (luty 2014: Konferencja Polska muzyka symfoniczna i koncertowa XXI wieku; marzec 2014: warsztaty kompozytorskie Rafała Żółkosia – Flet we współczesnej kompozycji; listopad 2014: Warsztaty dla kompozytorów prowadzone przez Margo Zalite: Reżyser operowy we współczesnym teatrze muzycznym). Wydawcą utworów Dariusza Przybylskiego jest Verlag Neue Musik w Berlinie.