„Kompozytor – rezydent”: Prawykonanie utworu Miłosza Wośko

Wersja do druku

Udostępnij

30 stycznia w Filharmonii Szczecińskiej odbędzie się koncert z prawykonaniem utworu pt. „Relacje” na akordeon i orkiestrę Miłosza Wośko, zamówionego w ramach programu IMiT „Kompozytor – rezydent”.

Artysta tak komentuje swój utwór i jego tytuł: „Jedne relacje są chłodne, inne – silne, jedne naznaczone są dystansem, inne – bardzo emocjonalnym zaangażowaniem. Mogą być dobre, trudne, bezpośrednie, zmienne, szorstkie. Zawsze odnoszą się do kogoś lub czegoś, na swój sposób określają związek rzeczy i ludzi ze sobą. Relacje przypominają mi, że każdy byt istnieje obok innego bytu, jakoś się do niego odnosząc; człowiek nie jest zawieszony w próżni, egzystuje w otoczeniu innych jednostek, które wpływają na jego zachowanie i jego świadomość. Funkcjonujemy w morzu odniesień społecznych, kulturowych, ekonomicznych, które mają kluczowy wpływ na nasze życie, odnosimy się do historii, języka, religii, tradycji, doświadczeń. W języku polskim słowo »relacje« ma jednak więcej znaczeń – jedno z nich jest dla mnie synonimem słowa »opowieści«. To muzyczne relacje z przeżytych wydarzeń, zachowane w pamięci obrazy, muzyczna dokumentacja przeżyć.

Utwór zaczyna się i kończy częściami z dużym udziałem instrumentów dętych blaszanych, spinają go one swego rodzaju klamrą: tak jakby relacja początkowa i końcowa dotyczyły tej samej osoby, tego samego tematu czy obszaru życia, jednak z zupełnie innej perspektywy przeżyć czy doświadczeń. Rolę kluczową odgrywa akordeon, który prowadzi poprzez różne nastroje, łączy faktury, instrumenty, tematy, opowieści, czasy, barwy”. (16’)

Utwór zabrzmi w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie i Macieja Frąckiewicza (akordeon) pod batutą Jakuba Chrenowicza. W programie koncertu, pt. „Możdżer w Nowej Filharmonii” również utwory G. Gershwina i Suita jazzowa nr 2 D. Szostakowicza. W partii solowej – Leszek Możdżer.

Wykonanie i prawykonanie utworów Miłosza Wośko odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.

Organizatorem rezydencji jest Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Więcej informacji o kompozytorze i rezydencji na stronie http://filharmonia.szczecin.pl/

 

Miłosz Wośko jest absolwentem Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w specjalności kompozycja i aranżacja oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie, gdzie ukończył reżyserię dźwięku.

Pianista, aranżer, producent muzyczny, muzyk grający na instrumentach klawiszowych. Jako aranżer orkiestry smyczkowej pracował m.in. przy płytach Andrzeja Smolika – „3” i „4” czy Lory Szafran – „Sekrety Życia według Leonarda Cohena”. Był producentem muzycznym tego nagrodzonego złotą płytą albumu.

W 2014 opracował na orkiestrę utwory zespołu SBB wykonane podczas ostatniego dnia festiwalu „Jazz nad Odrą” we Wrocławiu. W ostatnich latach prezentował również własne kompozycje orkiestrowe, najczęściej z jazzową sekcją , a także aranżował tematyczne koncerty, m.in. utwory Krzysztofa Komedy na fortepian i kwartet smyczkowy (Atom String Quartet) dla pianisty Janusza Olejniczaka czy kompozycje Józefa Skrzeka na potrzeby widowiska „63 dni gniewu” z okazji obchodów rocznicy Powstania Warszawskiego.

Współprodukował debiutancki album Meli Koteluk „Spadochron”, który przyniósł artystce dwie statuetki „Fryderyk”. Zajmuje się również tworzeniem muzyki do filmów animowanych, dokumentalnych i krótkometrażowych.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close