Wersja do druku

Udostępnij

10 czerwca odbędzie się prawykonanie „Suity etnicznej” na głos biały, instrumenty etniczne, orkiestrę i elektronikę Marcina Gumieli, zamówionej przez Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu w ramach programu „Kompozytor – rezydent”.

Inspiracją do powstania „Suity etnicznej” jest słowiańska tradycja rozumiana jako nawiązanie do wierzeń i obrzędów słowiańskich oraz folklor rodzimy. W kompozycji zostały wykorzystane autorskie pieśni Marianny Gumieli charakteryzujące się wąskozakresową melodyką Zamojszczyzny. Melodie ludowe zostały włączone w utwór jako cytaty oraz wykorzystane w warstwie elektronicznej gdzie ulegają różnym transformacjom. „Suita etniczna” jest kompozycją scalającą rodzimy folklor z indywidualnym językiem dźwiękowym. Tak więc w utworze zostały połączone: archiwalne nagrania Marianny Gumieli, śpiewokrzyk, warstwa elektroniczna oraz orkiestra symfoniczna.

Koncert z prawykonaniem utworu, na którym zostanie wykonana również suita z opery „Złoty kogucik” N. Rimskiego-Korsakowa odbędzie się 10 czerwca o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu. Kompozycja zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Tadeusza Wicherka. Partie solowe wykonają Helena Bregar (głos biały) i Marcin Gumiela (elektronika). Asystentem dyrygenta jest Maciej Wierzchoń – dyrygent-rezydent Orkiestry im. Karola Namysłowskiego w Zamościu w sezonie 2015/2016 w ramach programu IMiT „Dyrygent – rezydent”.

„Suita etniczna” to drugi utwór po Koncercie na akordeon i orkiestrę symfoniczną zamówiony przez Orkiestrę im. Karola Namysłowskiego w Zamościu u Marcina Gumieli w ramach programu „Kompozytor – rezydent” w sezonie 2015/2016.

Więcej informacji o koncercie i rezydencjach na stronie internetowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu – http://www.namyslowiacy.pl/


Marcin Gumiela – ur. 11 kwietnia 1980 w Tomaszowie Lubelskim. Ukończył z wyróżnieniem Wydział kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie kompozycji prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego oraz w zakresie teorii muzyki (2006). W marcu 2011 roku ukończył Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na macierzystej uczelni pracuje na stanowisku asystenta przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy.

Jego kompozycje były wykonywane w wielu miastach Polski i za granicą (we Włoszech, Niemczech, Francji, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, w Stanach Zjednoczonych), znalazły się również w programach prestiżowych festiwali muzycznych (m.in. Warszawska Jesień, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Sacrum Non Profanum w Trzęsaczu, Dialogi w Mińsku, Muzyczne Premiery Sezonu 2006 w Kijowie).

W 2005 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, zorganizowanym z okazji jubileuszu 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz nagrodę Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Kwartet smyczkowy, który rok później wykonany został podczas Warszawskiej Jesieni przez Kwartet Camerata. W roku 2005 był stypendystą programu Socrates/Erasmus w Bańskiej Bystrzycy w Akademii Sztuk. W tym samym roku, jego muzyka została nagrana dla potrzeb filmu Katariny Misikovej – Le parkour. W 2007 roku, w wyniku konkursu, został objęty czteroletnim programem opieki nad młodymi kompozytorami przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W latach 2009/2010 brał udział w międzynarodowym projekcie FABREC współpracując teatrem Sorano w Toulouse (Francja) pisząc muzykę do spektaklu de Gracia Morales. Współpracuje z Filharmonią Pomorską pisząc muzykę do audycji pt. „Bajkoranki”, które kierowane są do najmłodszych melomanów. Marcin Gumiela wielokrotnie był organizatorem oraz współorganizatorem koncertów muzyki współczesnej oraz większych wydarzeń kulturalnych m.in. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” w Bydgoszczy.

Muzykę Marcina Gumieli, w repertuarze posiadają takie orkiestry i chóry jak: Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kameralna Orkiestra Śląska, Chór kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach, Chór Akolada oraz polskie i zagraniczne zespoły kameralne.

W lipcu 2008 ukazała się pierwsza płyta „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”, wydana przez DUX, na której znalazło się jego Le impressioni Fiorentini na wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii muzyka współczesna. Jego monograficzna płyta „Sacred Works” (Muzyka Sakralna) wydana przez Dux ukazała się w marcu 2011 roku, nagrana i zinterpretowana przez Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Chór i Orkiestrę Opery Filharmonii Podlaskiej.

Utwory Marcina Gumieli cechuje głęboka emocjonalność, często o religijnym charakterze. Muzyka balansuje pomiędzy tonem intymnego, żarliwego wyznania, a atmosferą podniosłej nabożności.
Nierzadko wchodzi w wymiar monumentalny, sięgając bardziej ekspresyjnych, niemal ekstatycznych rejonów muzycznej ekspresji. Utwory Marcina Gumieli można też odczytywać w sferze symbolicznej, niemal jak teksty religijnych mistyków. Nierzadko w proporcjach liczbowych swych kompozycji koduje istotne dla siebie aspekty wiary.