Wersja do druku

Udostępnij

4 czerwca o godz. 16.00 w Kościele Chrystusa Króla w Gdańsku (ul. Rogaczewskiego 55) odbędzie się prawykonanie drugiego utworu Rafała Kłoczko zamówionego przez Cappellę Gedanensis w ramach programu „Kompozytor – rezydent”.

Pierwotnie Concertino na wiolonczelę i orkiestrę miało być skomponowane w wypracowanej przez lata stylistyce, w tradycyjnej tonalności, ostatecznie twórca postanowił zaprezentować się od zupełnie innej strony. Punktem wyjścia do pracy nad Concertinem była pełna pasji gra wiolonczelistki Alicji Różyckiej, która w swych interpretacjach sięga po antytetyczne środki wyrazowe: przez subtelne, ażurowe pianissimo, po pełne agresji, bruistyczne frazy. Bezpośredni kierunek kształtowanej formy nadany został podczas jednego z nocnych pokazów niezwykłej Wrocławskiej Fontanny. Połączenie wody i ognia oraz świetliste kolory mieniące się na tle czarnego nieba przełożone zostały na fakturę jednoczęściowej kompozycji, w której zarówno partia solowa, jak i poszczególne sekcje orkiestry odkrywają przestrzenie kolorystyczno-barwowych możliwości. Stąd właśnie podtytuł utworu: Mozaika.

Utwór zabrzmi w wykonaniu Alicji Różyckiej (wiolonczela) oraz Orkiestry Cappelli Gedanensis pod batutą Rafała Kłoczko. Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy!

Koncert jest zwieńczeniem rezydencji kompozytorskiej Rafała Kłoczko w Cappelli Gedanensis w sezonie 2015/2016. 5 marca odbyło się prawykonanie zamówionej w ramach rezydencji Pasji Rafała Kłoczko. W ramach rezydencji zostało wykonanych również jego Pięć pieśni orkiestrowych na mezzosopran i orkiestrę kameralną oraz Pieśni na głos z towarzyszeniem instrumentalnego zespołu kameralnego.

Organizatorem rezydencji jest Cappela Gedanensis. Więcej informacji o kompozytorze i koncertach w ramach rezydencji na stronie cappellagedanensis.pl.

Rafał Kłoczko (1987) – kompozytor, dyrygent, teoretyk muzyki, organizator wydarzeń kulturalnych absolwent Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, obecnie słuchacz studiów doktoranckich w Akademii Muzycznej w Krakowie. Członek „Koła Młodych” przy Związku Kompozytorów Polskich, kompozytor i dyrygent współpracujący z Pomorskim Towarzystwem Muzycznym. Zdobywca szeregu nagród na konkursach kompozytorskich, w tym m.in.: I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Cztery wizje śmierci (2009) i wyróżnienia za pieśń-fantazję Kamyk (wyróżnienie), wyróżnienia w konkursie UFM w Warszawie (2004) za Etiudę koncertową, II i III miejsca w konkursie Akademii Muzycznej w Bydgoszczy za Mały koncert i Pantomimę (2007) Laureat prestiżowego programu „Kompozytor – rezydent” Instytutu Muzyki i Tańca jako zaproszony do współpracy z zespołem Cappella Gedanensis na sezon artystyczny 2015/2016. Otrzymał Stypendium Ministra dla najlepszych doktorantów oraz szereg stypendiów artystycznych (m.in. Marszałka Województwa Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskiego czy Miasta Torunia). Za całokształt osiągnięć artystycznych otrzymał tytuł Najlepszego Studenta Trójmiasta (2011), a rok później dla Najlepszego Studenta RP w kategorii „Sztuka” (Studencki Nobel 2012).

Sztuki kompozycji uczył się pod okiem Magdaleny Cynk-Mikołajewskiej i Eugeniusza Głowskiego. Jego utwory wykonywane były w wielu miastach Polski (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Toruń, Wrocław, Poznań, Sopot, Bydgoszcz i in.). Regularnie prezentuje swoje kompozycje na koncertach Międzynarodowego Festiwalu PROBALTICA, Pięciolinia dla Papieża, Szkolna Partytura czy koncertach akademickich w ramach ogólnopolskich sesji naukowych Neofonia, Idee i ideologie w muzyce, Kiedy myślę Chopin… i in.

W jego twórczości, obok większych form wokalno-instrumentalnych (msza, kantata) i miniatur instrumentalnych, największą rolę odgrywa pieśń. Głębokie zanurzenie tego gatunku w szeroko rozumianej stylistyce romantyzmu znacząco odzwierciedla się w inspiracjach stylistycznych. W pieśniach widoczne jest oddziaływanie wzorów z jednej strony L. van Beethovena, R. Schumanna i F. Schuberta, z drugiej zaś – S. Moniuszki. Szczególne znaczenie ma dla kompozytora dobór tekstów (pisze głównie do utworów polskich poetów, m.in. A. Mickiewicza, J. Tuwima, A. Asnyka, K. Tetmajera, L. Staffa, M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej). Nie bez znaczenia dla stylistycznego profilu jego twórczości pozostaje także zainteresowanie symfoniką klasycystyczną i romantyczną.  W całej swej twórczości orientuje się w stronę muzyki tonalnej i eufonicznej. Wynika to z jego przeświadczenia, iż tradycyjna tonalność nie wyczerpała dotąd swego wyrazowego potencjału, a poszukiwanie w niej nowych perspektyw stanowi dla kompozytora godne wyzwanie.

Jest autorem utworów stworzonych na zamówienie z okazji jubileuszu 85- i 90-lecia Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu, 440-lecia I Ogólnokształcącego Liceum im. M. Kopernika w Toruniu. Jest współautorem kompozycji Requiem za Biesłan stworzonej przez kompozytorów związanych ze środowiskiem toruńskim. Rafał Kłoczko stworzył przeszło 80 pieśni na głos z fortepianem, z których większość została wykonana podczas koncertów w całej Polsce, gdzie zawsze spotykają się z ogromnym zainteresowaniem (wiele środowisk akademickich traktuje je również jako materiał dydaktyczny muzyki XXI wieku). Jego piosenki dla dzieci wykonywane są przez najmłodszych na wielu festiwalach w Polsce.

Zamiłowanie do muzyki scenicznej zaowocowało skomponowaniem przez niego muzyki do takich spektakli jak Balladyna i Maszyneria Mitu w reż. Tomasza Podsiadłego (Scena 138 w Gdyni) czy Brzydkie Kaczątko w reż. Romualda Wiczy-Pokojskiego (Teatr Miniatura w Gdańsku).

Pasję do kompozycji łączy z działalnością dyrygencką. Zdobył szereg nagród na międzynarodowych konkursach dyrygenckich, m.in. II miejsce w konkursie dyrygenckim London Classical Soloists (Londyn 2015), czy tytuł półfinalisty Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Operowych BLUE DANUBE (Russe 2013). Szczególnym zainteresowaniem darzy gatunek opery. Dzięki jego inicjatywie po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano operę symfoniczną Francesca da Rimini S. Rachmaninowa (Centrum św. Jana w Gdańsku, 2014) czy wznowiono po 119 latach nieobecności na polskich scenach Le Villi G. Pucciniego (Opera Bałtycka, 2012). Poprowadził również takie dzieła jak wszystkie części Tryptyku G. Pucciniego, Orfeo ed Euridice Ch.W. Glucka, Verbum Nobile S. Moniuszki czy Aleko S. Rachmaninowa, Erosa i Psyche L. Różyckiego i wiele innych. Regularnie koncertując z zespołami w całej Polsce promuje polską muzykę współczesną. Wykonywał (i wielokrotnie prawykonywał) dzieła takich kompozytorów jak M. Cynk, E. Fabiańska, J.Rochecki, M. Ryczek, B. Matuszczak.