„Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”: Premiera „Architektury światła”

Wersja do druku

Udostępnij

8 i 9 listopada o godz. 20.00 w Hali MP2 Międzynarodowych Targów Poznańskich przy ul. Głogowskiej 14 w Poznaniu odbędzie się premiera Architektury światła w choreografii Pauliny Wycichowskiej, do muzyki stworzonej przez Prasquala – kompozytora, architekta dźwięków i pianistę.  Autorką kostiumów jest Paulina Plizga, projektująca kostiumy ze ścinków tkanin, splątanych nici i rozmaitych materiałów pochodzących z recyclingu. Reżyserią światła zajmuje się Katarzyna Łuszczyk, na stałe związana z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego w Warszawie.

Architektura światła jest trzecią częścią realizowanego przez Prasquala projektu operowego Orlando, któremu przyświeca zaczerpnięta z islamu idea Miłości jako siły sprawczej świata. Koncepcja ta opiera się na założeniu, że świat powstaje z Wieczności bez Początku poprzez rozdzielenie Kochającego (Stwórcy) i Kochanego (Stworzenia), a podróż po spirali świadomości trwa tak długo, aż Kochający i Kochane nie połączą się w mistycznej Unii, po przejściu przez serię rytuałów. To właśnie główny temat choreografii Architektura światła.

Muzyka w spektaklu będzie wykonywana na żywo. Wystąpią studenci Akademii Muzycznej w Poznaniu pod batutą Prasquala. Siedem pierwszych rytuałów wykonanych zostanie przez jednorodne grupy instrumentalne( 2 tuby, 4 oboje, 2 saksofony, 3 puzony, 4 klarnety, 4 perkusistów i 4 rogi), zaś w ósmym –  Rytuale Mistycznej Jedności – wystąpią soliści Chelsey Schill (sopran) oraz Nathan Plante (trąbka).

 

– Gesty muzyków staną się dodatkową wartością spektaklu, ja je reżyseruję. Ciało muzyka jest aktem sztuki, a jego instrument staje się teatralnym rekwizytem – podkreśla Prasqual.

 

– Ta choreografia to poszukiwanie w różnych religiach wspólnych elementów i uniwersalnych symboli. Czymś, co znaleźć można w każdej religii jest rytuał oczyszczenia. W spektaklu chcemy pokazać właśnie przechodzenie od ciemności do światła, dochodzenie do prawdy, tego, co naturalne, czyste. Także różne ścieżki, którymi kroczą ludzie, aby osiągnąć samoświadomość – podkreśla Paulina Wycichowska.

 

Twórcy spektaklu podkreślają także, że ich intencją jest przekraczanie granic gatunkowych, eksperymentowanie. – Chcemy pokazać, czym może być choreografia i muzyka, czym jeszcze nie była – zaznaczyli podczas konferencji prasowej poprzedzającej premierę. – Nie będzie dziedzictwa kulturowego, jeśli nie będzie eksperymentów – powiedział Prasqual.

Spektakl został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zatańczą: Andrzej Adamczak, Karina Adamczak – Kasprzak, Urszula Bernat – Jałocha, Artur Bieńkowski, Agnieszka Fertała, Kornelia Lech, Guillerno Millan Merida, Paweł Malicki i Daniel Stryjecki z zespołu Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego w Poznaniu.

 

(Opracowała: Anna Koczorowska)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close