Tancerz, choreograf, filozof, menedżer i pedagog 14 marca objął stanowisko Zastępcy Dyrektora kierującego Departamentem Tańca w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca. Tym samym Karol Urbański dołącza do grona osób stojących na czele instytucji: Katarzyny Meissner, od dwóch lat piastującej stanowisko Dyrektora Instytutu oraz Lecha Dzierżanowskiego pełniącego funkcję Zastępcy Dyrektora zarządzającego Departamentem Muzyki.

Wersja do druku

Udostępnij

– Mam ogromną przyjemność poinformować o powołaniu pana Karola Urbańskiego na stanowisko Zastępcy Dyrektora kierującego Departamentem Tańca. To osoba, która ma nie tylko gigantyczne doświadczenie taneczne, przez co doskonale rozumie problemy, z jakimi na co dzień borykaja się polscy tancerze, ale i doświadczenie menadżerskie, które pozwoli mu na sprawną koordynację działań wzmacniających pozycję i rozwój tańca w Polsce – mówi Katarzyna Meissner, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. – Od teraz to właśnie pod jego programową ręką będą rozwijać się takie strategiczne projekty taneczne Instytutu jak: Przestrzenie Sztuki, Polska Sieć Tańca, PolandDances, portal taniecPOLSKA.pl czy programy własne, m.in. Zamówienia choreograficzne i Program wydawniczy.

Karol Urbański jest następcą dr hab. Aleksandry Dziurosz, która pod koniec lutego z powodów osobistych zrezygnowała z pełnienia tej funkcji.

– Objęcie tego stanowiska jest dla mnie zaszczytem, ale przede wszystkim wyzwaniem i zobowiązaniem. Tym, co dodaje mi odwagi do jego podjęcia, jest zaufanie, którym zostałem obdarzony przez Dyrektora NIMiT Katarzynę Meissner oraz przez moją poprzedniczkę Aleksandrę Dziurosz – mówi Karol Urbański, Zastępca Dyrektora NIMiT. – Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze środowiskiem ludzi tańca zbudował imponującą sieć programów i działań wspierających polski taniec. Za moje zadanie uważam utrzymanie i rozwijanie tych inicjatyw, ale także poszukiwanie i proponowanie nowych rozwiązań, które będą odpowiedzią na potrzeby środowiska, w dynamicznie  zmieniającej się sytuacji, nie tylko w samym środowisku tańca, ale w całym otaczającym nas świecie.


Karol Urbański ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi w 1984 roku. Jeszcze podczas nauki związał się z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym przez 9 lat pracował jako tancerz i solista. Następnie związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową (przez trzynaście lat jako solista) oraz przez dwa lata z Norweskim Baletem Narodowym.

Wcielał się w role m.in. księcia Zygfryda w „Jeziorze Łabędzim” , Króla Myszy w „Dziadku do Orzechów”, Matkę Simone w „Córce źle strzeżonej”, Mędrca w „Święcie wiosny” (chor. Emil Wesołowski), Stefanio w „Burzy” (chor. Glen Tetley). Występował również m.in. w „Petit Mort” (chor. Jiri Kilian), „Carmen”, „Stabat Mater” (chor. Ewa Wycichowska).

Jako choreograf ma w swoim dorobku kilkanaście spektakli wystawianych w całym kraju.

Od początku kariery prowadzi również działalność pedagogiczną. Uczył tańca klasycznego i współczesnego w szkołach baletowych w Łodzi i Warszawie. Współpracuje jako nauczyciel tańca klasycznego i współczesnego z wieloma grupami profesjonalnymi (Kielecki Teatr Tańca, Bałtycki Teatr Tańca, Opera Nova) i nieprofesjonalnymi w kraju i za granicą, prowadząc warsztaty i projekty. Zasiadał w jury konkursów tanecznych i teatralnych.

Jest również menedżerem z kilkunastoletnim doświadczeniem w prowadzeniu instytucji kulturalnych oraz projektów artystycznych i edukacyjnych. W latach 2007-2012 współprowadził Fundację „Centrum Tańca Współczesnego” w Warszawie. W latach 2010-2012 pracował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako specjalista do spraw reorientacji zawodowej tancerzy. Z kolei w latach 2012 – 2019 pełnił funkcję kierownika Baletu Opery na Zamku w Szczecinie. Nagrodzony brązowym medalem „Gloria Artis”.

Fot. Filip Błażejowski