„Gniew Wiatru” – prawykonanie utworu Bartosza Kowalskiego w Filharmonii Świętokrzyskiej

Wersja do druku

Udostępnij

26 kwietnia w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach odbędzie się, współorganizowany przez IMiT w ramach programu „Kompozytor-rezydent”, koncert na którym zastanie prawykonany utwór Bartosza Kowalskiego -„Gniew Wiatru”.

Wykonanie zamówionego w ramach programu utworu odbędzie się podczas koncertu finałowego organizowanych przez  Filharmonię Świętokrzyską XXI Świętokrzyskich Dni Muzyki.

Wykonawcy: Paweł Gusnar – saksofon
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej
Janusz Przybylski – dyrygent

Program koncertu:
K. Meyer – Hommage a Johannes Brahms (pierwsze wykonanie w Kielcach
B. Kowalski – „Gniew Wiatru” (prawykonanie)
G. Fitelberg – I Symfonia (pierwsze wykonanie w Kielcach).

Początek koncertu – godz. 19.00. Serdecznie zapraszamy!

W ramach rezydencji Bartosza Kowalskiego w Filharmonii Świętokrzyskiej w dniu 14 czerwca w siedzibie Filharmonii odbędzie się wykonanie jego Symfonii okręgów (Symphony of the circles).

„Gniew Wiatru” na saksofon i orkiestrę kameralną to utwór zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską z okazji projektu „Kompozytor-Rezydent” organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór powstał z myślą o wykonaniu przez Pawła Gusnara, znakomitego i cenionego saksofonistę. Pomysł na tytuł pojawił się dość spontanicznie, gdyż wybrany przeze mnie instrument solowy, jako że należy do grupy instrumentów dętych, ma w pewnym sensie z wiatrem wiele wspólnego. Bogactwo możliwości ekspresyjnych saksofonu sopranowego oraz altowego (takie bowiem wykorzystałem w utworze) daje sposobność uzyskania w kompozycji rozmaitych odcieni emocjonalno-brzmieniowych – od niepozornego „wietrzyku” do groźnego huraganu potęgowanego przez akompaniament orkiestry. Saksofon jest instrumentem który w rękach wirtuoza potrafi niemal „przemawiać”. W moim przekonaniu wciąż brakuje literatury na instrumenty dęte gdyż kompozytorzy chętniej tworzą koncerty na skrzypce, fortepian czy wiolonczelę. Myślę, że warto ten schemat przełamywać. Jeśli chodzi o partię orkiestry, zdecydowałem się na kameralny skład ze względów praktycznych – dzięki temu łatwiej będzie w przyszłości zorganizować kolejne wykonania utworu. W orkiestrze, obok kameralnej grupy instrumentów dętych, znajdują się dwa zestawy perkusyjne, fortepian oraz instrumenty smyczkowe. Pod kątem stylistycznym kompozycja „Gniew Wiatru” łączy w sobie elementy z pogranicza sonoryzmu i muzyki repetytywno-transowej, jednak najistotniejszą rolę (podobnie jak w wielu innych moich utworach) odgrywa przebieg czasowy, w którym dialog pomiędzy solistą a orkiestrą, prowadzi stopniowo i konsekwentnie do brzmieniowego apogeum .
(Bartosz Kowalski o zamówionym utworze)

Bartosz Kowalski –  kompozytor, aranżer, performer, multiinstrumentalista, urodzony 7 marca 1977
w Warszawie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Mariana Borkowskiego) oraz absolwentem Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Komputerowej i Audiowizualnej, prowadzonych w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem m.in. Krzysztofa Knittla, Krzesimira Dębskiego, Włodka Pawlika, Zygmunta Koniecznego, Macieja Zielińskiego.

Swoje umiejętności doskonalił w ramach stypendium podczas warsztatów w Musikhochschule Stuttgart prowadzonych przez Matiasa Hermana i Marka Chołoniewskiego w Sztutgardzie. Uczestniczył również w Międzynarodowym Seminarium Przedstawicieli Katedr Kompozycji Wyższych Uczelni Muzycznych Krajów Europy Centralnej w Pradze. Obecnie jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Dwukrotnie otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1997, 2006) oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2005). Jest autorem blisko stu kompozycji  i laureatem dwudziestu konkursów kompozytorskich, m.in Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im K. Serockiego (za utwór Symfonia Okręgów), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. G. Fitelberga , Konkursu Kompozytorskiego im. K. Szymanowskiego, Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego W. Landowskiej, trzykrotnie Konkursu Kompozytorskiego T. Bairda, sześciokrotnie Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra i wielu innych.

Jako instrumentalista improwizujący (trąbka, kornet, waltornia, flety proste, fortepian, gitary, instrumenty elektroniczne) brał udział w licznych koncertach i happeningach związanych z muzyką improwizowaną. Jest związany z zespołem muzyki improwizowanej „Sonofrenia”. Tworzy również muzykę do filmów, które były prezentowane m.in. na festiwalach: „Camerimage” oraz „Łodzią po Wiśle”. W swym dorobku ma także wiele aranżacji i instrumentacji dzieł zarówno muzyki poważnej, jak i rozrywkowej. Współpracował m.in. z Waldemarem Malickim (aranżacje symfoniczne do programu telewizyjnego „Co tu jest grane” i „Filharmonia Dowcipu”) oraz Aliną Mleczko i kwartetem Prima Vista (płyta „La Fiesta”).

Szczegółowe informacje o kompozytorze można znaleźć na jego oficjalnej stronie internetowej: www.bartoszkowalski.com.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close