Gdańsk: Teatr Rozbark „Gatunki chronione” Rafała Urbackiego rozpoczną projekt w ramach „Sceny dla tańca 2015”

Wersja do druku

Udostępnij

W niedzielę 29 marca o godz. 19.00 Klub ŻAK w Gdańsku zaprasza na pokaz Gatunków chronionych – produkcji Bytomskiego Teatru Rozbark, na którą składają się film dokumentalny i performans ruchowy. To projekt łączący dwie formy, projekt mówiący o różności i równości bez nachalnej dydaktyki. Gatunki są dynamiczne, nieustannie poszukują języka, w którym mogą opowiedzieć o swoich alternatywnych ciałach tu i teraz: w zastanym czasie i w danych im okolicznościach przyrody. Z początku był to projekt opowiadający o ciałach i o tym, jak się na nie patrzy. Z biegiem czasu Gatunki stały się interdyscyplinarną opowieścią o tożsamościach, o poszukiwaniu prawdy o sobie w nie do końca przygotowanym na nasze przyjęcie świecie. Gatunki chronione stanowią projekt społeczny, który dzięki formule kino dokumentalne + taniec, zaprasza w progi rezerwatu każdego, nawet najdziwniejszego widza.

Czworo tancerzy w niezwykłej przestrzeni śląskich Mazur. Wybór miejsca nie jest przypadkowy, rezerwat przyrody, gatunki, które by przeżyć muszą zostać objęte ochroną państwa i młodzi ludzie o alternatywnej motoryce. Choreografia skomponowana dla zaangażowanych w projekt tancerzy, stawia przed nimi nie tylko wyzwania ruchowe, ale również aktorskie. Gatunki chronione są próbą krytycznej refleksji na temat sposobu postrzegania osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji „ofiary” albo „superbohatera”.

W Gatunkach…, jak i w przyrodzie następują naturalne mechanizmy obronne. Bohaterowie odnajdują prawdę o swoich ciałach gdzieś na styku performansu scenicznego i realnego życia. W zderzeniu z codziennymi doświadczeniami, scena staje się dla nich bezpiecznym schronieniem, rezerwatem, jedynym miejscem, gdzie mogą szczerze, choć nie bez lęku, opowiedzieć o swojej tożsamości.

Pokaz Gatunków chronionych w Klubie Żak jest częścią projektu Gatunki chronione, który został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015. Kolejne prezentacje w ramach projektu odbędą się 19 i 25 kwietnia (kolejno w Centrum Inicjatyw Artystycznych we Wrocławiu oraz w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie).

 

GATUNKI CHRONIONE

Ideą ochrony gatunków jest zasada maksymalnej bioróżnorodności środowiska. W szerszej perspektywie nie chodzi wyłącznie o ratowanie ich, ale o uspołecznienie. Gatunki chronione są szczególnie narażone na wyginięcie ze względu na niesprzyjające warunki zewnętrzne i częstą ingerencję w ich naturalne środowisko życia. Ochrona gatunków wynika z nadziei, że w którymś pokoleniu pojawią się osobniki bardziej przystosowane do naszego klimatu. Jest wiele powodów objęcia ochroną gatunkową: pomoc w adaptacji w ekosystemie, stworzenie optymalnych warunków rozwoju danego gatunku oraz dla jego rozmnażania. Do określenia czy, i w jakim stopniu, dany gatunek podlega ochronie, niezbędna jest opinia lub orzeczenie lekarsko – weterynaryjne stwierdzające potrzeby biologiczne i optymalne warunki bytowe danych osobników. Gatunek chroniony jest objęty prawną opieką państwa. Za jego zrywanie, wykopywanie, uszkadzanie, chwytanie, umyślne płoszenie i niepokojenie, zabijanie, niszczenie postaci młodocianych i form rozwojowych, niszczenie schronień, legowisk i siedlisk i tym podobne działania szkodliwe dla jego przedstawicieli przewiduje się określone kary. Obowiązkiem organów administracji publicznej, osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych oraz osób fizycznych jest dbałość i troska o gatunki, w szczególności te, które podlegają prawnej ochronie.

Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy Żabie Doły położony na Górnym Śląsku, na granicy miast: Bytomia, Chorzowa i Piekar Śląskich zespół przyrodniczo-krajobrazowy o powierzchni 226,2 ha. Został utworzony w 1997 roku. Powstałe w wyniku eksploatacji górniczej i działalności hutnictwa zbiorniki wodne, zapadliska, hałdy i nieużytki zostały uznane jako jedne z cenniejszych przyrodniczo terenów Śląska pod względem ornitofauny. Ornitolodzy oznaczyli tutaj 129 gatunków ptaków, w tym 76 gatunków ptaków lęgowych, z których 17 gatunków jest nielicznych w skali Górnego Śląska. Z ptaków, najbardziej interesujące jest duże zagęszczenie populacji lęgowej bączka – gatunku zagrożonego wyginięciem w regionie. Oprócz bączka występują tu również: bąk, bażant, błotniak stawowy, cyraneczka, czajka, dzięcioł duży, kowalik, kuropatwa, łabędź niemy, mazurek, perkoz dwuczuby, perkoz rdzawoszyi i perkoz zausznik, pliszka siwa i pliszka żółta, pustułka, remiz, słowik rdzawy, sowa uszata, szczygieł, zięba. Gatunki lęgowe występujące w Żabich Dołach stanowią około 30 procent wszystkich gatunków ptaków lęgowych w Polsce.

 

Gatunki chronione

Tańczą: Tatiana Cholewa, Radosław Lis, Karolina Stroisz

Choreografia, działania performatywne: Rafał Urbacki

Światła: Rafał Urbacki, Michał Wawrzyniak

Asystent: Marlena Hermanowicz

Koncepcja filmu, montaż: Anu Czerwiński, Rafał Urbacki

Realizacja filmu, zdjęcia: Anu Czerwiński

W filmie występują: Tatiana Cholewa, Filip Pawlak, Karolina Stroisz, Katarzyna Szarawara

Narratorka: Karolina Kędziora

Asystent kamery: Piotr Gacek (WRiTv UŚ),

Koordynatorka projektu: laba off | Natalia Starowieyska

Produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark

Premiera: 27 czerwca 2014.

Premiera: 27 czerwca 2014

 

Rafał Urbacki: ur. w 1984 roku na Górnym Śląsku reżyser, choreograf. Studiował m.in. reżyserię dramatu w PWST im. L. Solskiego w Krakowie i kulturoznawstwo na UŚ w Katowicach. Autor projektów tożsamościowych, społecznych i partycypacyjnych, m.in. Mt9,7 [On wstał i poszedł do domu] (Stary Browar, Poznań 2010), Mover (Śląski Teatr Tańca, Bytom 2010), W Przechlapanem (Instytut Teatralny, Warszawa 2012), stypa (Teatr Ósmego Dnia, Poznań 2012), kto podskoczy jest pedałem, hej (Inicjatywa Pomada, Warszawa 2012), Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci (Teatr Fredry, Gniezno 2014), Gatunki chronione (z A. Czerwińskim, Teatr Rozbark, Bytom 2014), Serce robotnika napędza praca (z A. Czerwińskim, Teatr Rozbark, Bytom 2014), Kształt rzeczy (Muzeum Śląskie, Katowice 2015). Choreograf w spektaklach m. in. duetu Strzępka/Demirski – Tęczowa Trybuna 2012 (Teatr Polski, Wrocław 2011), musicalu Położnice szpitala Św. Zofii (Teatr Rozrywki, Chorzów 2011), W imię Jakuba S. (Teatr Dramatyczny, Warszawa 2011), Courtney Love (Teatr Polski, Wrocław 2012) oraz R. Rychcika – Dwunastu gniewnych ludzi (Teatr Nowy, Poznań 2012) i in. Od czterech lat porusza się bez użycia wózka inwalidzkiego dzięki opracowaniu autorskiej metody ruchu. Obecnie mieszka w Katowicach.

 

Anu Czerwiński: filmowiec, dokumentalista. Ukończył reżyserię dokumentu na ParisVII Denis Diderot, obecnie studiuje w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Jego debiutancki film Kalambury był doceniany na francuskich festiwalach filmowych (Chéris-Chéries, Paris; FIPA, Biarritz; PiontDoc Paris). Jako filmowiec współpracował z paryskimi teatrami m.in. Opéra de Paris, Théatre Artistic Athévains, Théatres Parisiens Associées, gdzie tworzył oprawe multimedialną i materiały dokumentalne.

Z recenzji:

„Po licznych medialnych wypowiedziach Rafała Urbackiego dotyczących reprezentacji osób o alternatywnej motoryce, można było się poczuć w impasie poprawności politycznej. Jak bowiem mówić o niepełnosprawnych fizycznie bez wchodzenia w retorykę superbohaterską lub martyrologiczną? Słowa w działaniu.”
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/sila-spojrzenia.html

Gatunki chronione wolne są od laurkowej wzniosłości, co stanowi ich największy atut. Można co prawda mówić o swoistej afirmacji, ale nie należy jej mylić z próbą uświęcenia kalectwa. Jeśli bowiem performerzy coś afirmują, dalekie jest to od, skazanego na śmieszność, lubowania się w niepełnosprawności. Mamy zaś do czynienia z prezentowaniem dumy czerpanej z fizycznych, swoją drogą naprawdę imponujących, możliwości niedoskonałych ciał.”

 

„Kleczewska w wywiadzie udzielonym niegdyś Krystynie Duniec wyrażała niedosyt w kwestii obecności ciał zdeformowanych, a więc ciekawych, na scenach teatralnych. Rozprawiając o owym braku, powoływała się na sztuki wizualne oraz na Żmijewskiego. Z przekonaniem mówiła o teatrze jako agorze, w której prawo głosu powinny mieć wszystkie rodzaje cielesności, również tej okaleczonej. Aż chciałoby się powiedzieć – »i wtedy przyszedł Rafał Urbacki«.”
http://www.teatralia.com.pl/kurwa-ty-nie-masz-reki-gatunki-chronione/

 

Pokaz Gatunków chronionych w Klubie Żak jest częścią projektu Gatunki chronione, który został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.

Więcej informacji:  www.scenadlatanca.pl


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close