Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 25 stycznia – 7 lutego 2015 roku w Warszawie odbędzie się siódma edycja Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch. Festiwal organizowany jest przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego „Łańcucha” to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie między 25 stycznia a 7 lutego 2015. Kolejne wieczory ukażą twórczość Lutosławskiego na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej oraz w kontekście barokowej polifonii. Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.

Jako osobne wydarzenie zaplanowano koncert, który zainauguruje X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz działalność grupy Chain Ensemble, a zakończy kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców. Na uwagę zasługuje również „Łańcuszek”: cykl koncertów dla dzieci, organizowany przy okazji „Łańcucha” już po raz czwarty.

 

25 stycznia 2015, 19.00

Sala Kameralna Filharmonii Narodowej

25 stycznia 2015, w programie inaugurującym festiwal, znajdą się Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego, zestawiony – w „podwójnym kontrapunkcie” – z III Kwartetem Béli Bartóka oraz ostatnim (op. 135) Ludwiga van Beethovena. Koncert ukaże kompozycje Lutosławskiego i Bartóka jako wcielenia Beethovenowskiej idei dzieł dramatycznych, złożonych i spójnych wewnętrznie, a ponadto jako trzy, właściwe różnym epokom, eksperymenty w zakresie harmoniki, faktury i formy muzycznej.

 

Bezpłatne bilety do odbioru w dniu koncertu od godziny 16:00 w kasie Filharmonii Narodowej od ul Moniuszki 5.

 

31 stycznia 2015, 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Zamiłowanie Witolda Lutosławskiego do kultury, klimatu i pejzażu Skandynawii to jedna z mniej znanych stron jego osobowości. Kompozytor odnajdywał skandynawską aurę m. in. w muzyce Jeana Sibeliusa, którego mroczną i tajemniczą IV Symfonią był zafascynowany. Program koncertu łączy Symfonię z kompozycjami Lutosławskiego o pokrewnym jej wyrazie. Obecność Muzyki żałobnej wiąże się również z jubileuszem Polskiego Radia i radiowej orkiestry z Katowic. Zamówiona przez Jana Krenza z myślą o tym zespole kompozycja reprezentowała Polskie Radio w czasie paryskiej Trybuny Kompozytorów UNESCO w 1959, uzyskując tam I lokatę. Uzupełnieniem programu jest utwór duńskiego klasyka, Pera Nørgårda, powstały w odpowiedzi na honorowe zamówienie, które w 1994 Andrzej Chłopecki złożył kompozytorowi w imieniu Polskiego Radia i festiwalu Warszawska Jesień dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskiego.

 

Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

 

1 lutego 2015, 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

W roku 2015 mija siedemdziesiąt lat od zakończenia II wojny światowej. Lata 1939-1945 wpłynęły silnie na życie i muzykę Witolda Lutosławskiego oraz współczesnych mu kompozytorów. W przededniu i przeczuciu wojennej tragedii młody Roman Padlewski tworzył swoje Stabat Mater a Luigi Dallapiccola („Lutosławski muzyki włoskiej”) przystępował do pracy nad Pieśniami z więzienia. Oba dzieła znajdą się w programie koncertu obok żałobnej Lacrimosy Lutosławskiego, fragmentu Stabat Mater Karola Szymanowskiego (którą inspirowali się Padlewski i Lutosławski) oraz czterech psalmów Jana Kochanowskiego z muzyką Krzysztofa Pendereckiego.

 

Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

 

4 lutego 2015, 19.30

Zamek Królewski – Sala Wielka

4 lutego 2015 zainaugurowany zostanie X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, a swoją działalność rozpocznie Chain Ensemble – powołany i prowadzony przez Andrzeja Bauera. Nowopowstały zespół wystąpi z tej podwójnej okazji, prezentując kompozycje Giacinto Scelsiego, Agaty Zubel, György Ligetiego i Arvo Pärta. W programie znajdzie się także pieśń patrona Konkursu, wybrana z cyklu Chantefleurs et Chantefables.

Wstęp na koncert za zaproszeniami. Ograniczona liczba zaproszeń będzie udostępniona. Chętnych prosimy o zgłoszenia pod adresem e-mail: d.chotynska@mik.waw.pl do dnia 30 stycznia 2015 r.

7 lutego 2015, 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

7 lutego 2015, w dwadzieścia jeden lat od dnia śmierci Witolda Lutosławskiego, zabrzmią jego kompozycje inspirowane tradycją barokowej polifonii i wirtuozerii instrumentalnej – Partita oraz Preludia i fuga. Muzykę baroku reprezentować będą fugi z Musikalisches Opfer i Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha (w transkrypcjach Antona Weberna i Jana Krenza), a także Fuga a-moll Fryderyka Chopina (opracowana przez Pawła Mykietyna).

 

Bilety na koncert w cenie 35 zł dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

Organizatorzy i partnerzy

 

Towarzystwo imienia Witolda Lutosławskiego

Instytut Muzyki i Tańca

Program 2 Polskiego Radia

Festiwal jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m.st. Warszawy

 

Szczegóły na stronie organizatora:

www.lutoslawski.pl