Wersja do druku

Udostępnij

Warszawa na trzy dni stanie się gospodarzem obchodów 50-lecia legendarnej firmy muzycznej ECM Records. To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć jej fenomenu w szerszej perspektywie — nie tylko muzycznej, ale i wizualnej.

Niezmiennie od jej powstania w 1969 roku, Edition of Contemporary Music prezentuje najwyższy poziom artystyczny realizowanych projektów. Jej założyciel Manfred Eicher przez pięć dekad niezależnej produkcji muzycznej przyciąga artystów, którzy wraz z nim tworzą słynne brzmienie ECM, czyli „najpiękniejsze dźwięki zaraz po ciszy”. Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stańko — otwierają długą listę twórców tego liczącego ponad 1600 nagrań katalogu z muzyką jazzową i klasyczną, sięgającą rozmaitych muzycznych kultur i tradycji. Każde z tych wydawnictw cechuje oryginalność artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. ECM to dziś marka, która w świecie muzyki stanowi jednoznaczne potwierdzenie najwyższej jakości, która przenosi odbiorcę na inny poziom słuchania i przeżywania muzyki.

Festiwal, odbywający się w dniach 25-27 listopada w Centrum Praskim Koneser w samym sercu Starej Pragi, to przede wszystkim sama muzyka — siedem niezwykłych koncertów artystów tworzących dla wytwórni ECM.

Festiwal otworzy projekt szwedzkiego basisty Björna Meyera, autora pierwszego w historii ECM albumu poświęconego elektrycznej gitarze basowej solo. Dzięki unikalnemu podejściu do instrumentu, artysta tworzy przestrzeń hipnotyzujących dźwięków, skomponowanych subtelnie i naturalnie, jak oddychanie.

Następnie na scenie pojawi się trio duńskiego gitarzysty Jakoba Bro. Wraz z członkami tego zespołu, kontrabasistą Larry Grenadierem i perkusistą Jorge Rossym, konstruuje krajobraz dźwiękowy swoich utworów z niekiedy ledwie zaznaczonych melodii. Minimalistyczne, pełne klimatu i głębi improwizacje wprowadzają słuchaczy w stan uważności i wyciszenia.

Drugiego dnia wystąpi Trio Torda Gustavsena. Ten norweski poeta fortepianu znany jest z powoli rozwijających się, głęboko lirycznych utworów. Jego ostatni album „The Other Side”, nagrany z wiernym perkusistą Jarle Vespestadem i nowym basistą Sigurdem Hole’em, odsłania wpływy norweskiej muzyki dawnej, fascynację Bachem, sięgając zarazem tradycji improwizacji. W Warszawie Sigurda Hole’a zastąpi znakomita basistka Ellen Brekken.

Tarkovsky Quartet zamknie drugi festiwalowy wieczór.Tworzą go François Couturier (fortepian), Anja Lechner (wiolonczela), Jean-Louis Matinier (akordeon) oraz Jean-Marc Larché (saksofon sopranowy). Muzyka kwartetu w inteligentny sposób łączy muzykę klasyczną z elementami improwizacji. Poszczególne utwory inspirowane postacią Andrieja Tarkovskiego są jak intymne refleksje artystów na temat jego twórczości opowiedziane za pomocą nie słów, a dźwięków i ciszy.

Trzeci dzień odbywający się pod patronatem Deutsche Bank Invites ECM50 to aż trzy koncerty. Saksofonista altowy Maciej Obara, który swój znakomity debiutancki album dla ECM nagrał w 2017 roku, na Festiwalu przedstawi materiał z najnowszej płyty

„Three Crowns”. Album swoją premierę będzie miał dzień wcześniej w katowickim NOSPR. Kwartet, w którego skład oprócz Obary wchodzą pianista Dominik Wania, kontrabasista Ole Morten Vågan oraz perkusista Gard Nilssen, słynie z żywiołowych, błyskotliwych improwizacji, by następnie otoczyć słuchacza wyrafinowanymi dźwiękami pełnymi nostalgii.

Włoski pianista młodego pokolenia Giovanni Guidi i jego kwintet zaprezentuje program z albumu „Avec le temps” w bogatym składzie: Francesco Bearzatti (saksofon), Roberto Cecchetto (gitara), Joe Rehmer (kontrabas), João Lobo (perkusja). Emocjonalne kompozycje lidera, dające muzykom pole do swobodnej gry pełnej pasji, prowadzi tytułowy utwór autorstwa Léo Ferré, a kończy czuły hołd dla Tomasza Stańko — oba o bolesnej tęsknocie i stracie.

W finale festiwalu wystąpi Trio Marcina Wasilewskiego, z wybitnym pianistą i kompozytorem Marcinem Wasilewskim, Sławomirem Kurkiewiczem na kontrabasie i Michałem Miśkiewiczem na perkusji. Nasze gwiazdorskie Trio niezmiennie w tym samym składzie nagrywa dla ECM od 2002 roku, wtedy jeszcze jako członkowie kwartetu Tomasza Stańko. Muzycy zachwycają własnym stylem wykrystalizowanym przez 25 lat pracy artystycznej. Na scenie są jak jeden organizm, którego brzmienie rozpoznawane jest przez słuchaczy na całym świecie.

Obraz wzbogaci dźwięk. Dzięki wystawie fotografii, słuchacze odbędą podróż w przeszłość młodego Manfreda Eichera i całej plejady twórców ECM, uchwyconych w studiu nagraniowym czy sali koncertowej. Będzie również okazja obejrzeć w powiększeniu słynne cover arts, czyli okładki albumów, stanowiące integralną część każdego wydawnictwa ECM. Wreszcie w studyjnym kinie mieszczącym się w Muzeum Polskiej Wódki — poznać projekty filmowe ECM, wśród których znajdują się nie tylko genialne koncerty Keitha Jarretta, ale też filmy o twórcach, takich jak Charles Lloyd czy John Abercrombie oraz unikalne projekty multimedialne, jak „Holozän” czy „Radhe Radhe”.

Organizatorami ECM50 Warsaw Festival są agencja Golden Mine we współpracy z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia są: Centrum Praskie Koneser, Deutsche Bank Polska, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Urząd Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy, Związek Artystów Wykonawców STOART, Instytut Muzyki i Tańca, Włoski Instytut Kultury w Warszawie, Instytut Francuski w Polsce, Yamaha Music Europe Oddział w Polsce, Woodys Backline.

Całe wydarzenie honorowym patronatem objęły Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie oraz Ambasada Królestwa Danii.

Patronat medialny: Trójka Program Trzeci Polskiego Radia, Co Jest Grane, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzSoul.pl, Jazz Press, Audio


Szczegóły na oficjalnym profilu: Facebook.com/ECM50WarsawFestival