Wersja do druku

Udostępnij

Rozpoczęła się rezydencja dyrygencka Daniela Sałacińskiego w Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara w Słupsku w sezonie 2018/2019.

Dyrygent-rezydent uczestniczył w przygotowaniach Koncertu Inaugurującego 52. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, który odbył się 8 września w wykonaniu Orkiestry Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” pod dyrekcją Rubena Silvy. Podczas koncertu zostały wykonane III Koncert fortepianowy R. Koczalskiego i Koncert fortepianowy a-moll I.J. Paderewskiego. W partiach solowych wystąpili Joanna Ławrynowicz i Krzysztof Jabłoński.

W ramach rezydencji, Daniel Sałaciński będzie uczestniczył w przygotowaniach jeszcze trzech koncertów Orkiestry Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” pracując pod kierunkiem Rubena Silvy oraz Szymona Makowskiego, a także poprowadzi dwa koncerty: 15 marca 2019 r. (w programie: A. Panufnik – Epitafium Katyńskie, M. Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur, R. Schumann – IV Symfonia d-moll; wykonawcy: Maksym Dondalski – skrzypce, Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica”) oraz 7 czerwca 2019 r. (w programie: I.J. Paderewski – Uwertura Es-dur, K. Kurpiński – Koncert B-dur na klarnet i orkiestrę, H. Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll, J. Haydn – Symfonia D-dur nr 104; wykonawcy: Michał Marcol – skrzypce, Dominik Jastrzębski – klarnet, Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica”).

Koncerty są współorganizowane i współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

Więcej informacji na stronie organizatora rezydencji – Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara w Słupsku.

 

Daniel Sałaciński

Urodził się w Warszawie, w 1990 roku. Od 7 roku życia uczył się gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Karola Kurpińskiego w swoim rodzinnym mieście. Kontynuował ją w  Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w klasie perkusji Stanisława Skoczyńskiego i Andrzeja Branickiego. Poznawał także jazz i muzykę rozrywkową w Autorskiej Szkole Muzyki Rozrywkowej i Jazzu im. Krzysztofa Komedy w Warszawie.

W 2011 roku rozpoczął studia na kierunku: dyrygentura symfoniczno-operowa na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej w bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt (studia I i II stopnia), które ukończył w 2016 roku. Podczas studiów prowadził ożywioną działalność artystyczną, występując m.in. z orkiestrą Pro Arte.

Swój warsztat dyrygencki doskonalił na dyrygenckich kursach mistrzowskich. Najpierw wyjechał do Braszow (Rumunia), gdzie pod opieką merytoryczną Maestro Cristiano Orosanu studiował partytury i współpracował z orkiestrą tamtejszej Filharmonii. Następnie w Berlinie, w orkiestrze Berliner Symphoniker jego rozwój nadzorował Maestro Lior Shambadal.

Był wielokrotnym stypendystą Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy za najlepsze osiągnięcia w nauce.

Zajmuje się także kompozycją. Stworzył m.in. muzykę do filmu „Tenderness“ (2017 r.) w reżyserii Wacława Mikłaszewskiego. Jako koncertujący perkusista komponował dla zespołu Tiny Taste.

Kongijskie korzenie sprawiły, iż trzykrotnie odwiedzał Kongo – kraj przodków, w którym koncertował charytatywnie, m.in. z „Negro Spirituals“ George’a Gershwina.

Ciekawość świata (odbył podróże do różnych zakątków Ziemi – od Indii po Stany Zjednoczone) i refleksje wynikające z poznawania go w różnych odsłonach, ugruntowały wrażliwość artysty i motywację do dzielenia się z ludźmi pięknem muzyki – językiem uniwersalnym dla wszystkich kultur.