Wersja do druku

Udostępnij

W sobotę, 21 lipca w Krakowie odbędzie się koncert „Audite, Gentes. Psalmy Złotego Wieku, Kraków, 1580” z Psalmami Mikołaja Gomółki do słów Jana Kochanowskiego w wykonaniu Pauliny Ceremużyńskiej, Fernando Reyesa i Carlosa Castro.

Projekt „Audite Gentes” Pauliny Ceremużyńskiej dotyczący Psałterza Mikołaja Gomółki i Jana Kochanowskiego powstał we współpracy z hiszpańskim lutnistą Fernando Reyesem, specjalizującym się z wykonawstwie historycznym muzyki renesansu i baroku. Jest to całkowicie nowa interpretacja tego repertuaru, odmienna od dotychczasowych wykonań, choć całkowicie wierna kanonom i stylowi epoki.

Premiera programu będzie przedstawiona na koncercie „Audite Gentes. Psalmy Złotego Wieku, Kraków 1580”, w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, 21 lipca o godz. 17 w Sali włoskiej kościoła O. Franciszkanów.

Wystąpią:

Paulina Ceremużyńska – sopran
Fernando Reyes – vihuela i gitara renesansowa
Carlos Castro – perkusja

Paulina Ceremużyńska ukończyła Wykonawstwo Muzyki Średniowiecznej na Uniwersytecie Paris-Sorbonne oraz Muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizując się w muzyce średniowiecza. Warsztat wokalny doskonaliła na kursach mistrzowskich w Academia de Música Antigua w Burgos i Salamance. Rozpoczęła karierę artystyczną jako solistka Zespołu Muzyki Średniowiecznej Pressus, w 2003 założyła zespół muzyki średniowiecznej Alienor, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki trubadurów i truwerów. Stypendium do Centro Ramon Piñeiro w Santiago de Compostela zaowocowało realizacją projektu transkrypcji i nagraniem pieśni miłosnych króla Portugalii Dionizego I zawartych w nowoodkrytym Fragmencie Sharrer z ok. 1300 („Cantigas de amor e de amigo”, 2005). Płyta „E moiro-me d’amor” (2006), poświęcona została rekonstrukcji muzyki do XIII i XIV wiecznych cantigas de amigo najwybitniejszych autorów galicyjskiej szkoły trubadurów.
W 2008 artystka założyła zespół muzyki średniowiecznej Meendinho. Jako solistka śpiewa też z zespołami Malandança i Ars Longa.

Fernando Reyes już jako chłopiec śpiewał w scholi katedralnej w rodzimym Santiago de Compostela (Galicia, Hiszpania). Specjalizował się w grze na lutni i dawnych instrumentach szarpanych w Konserwatorium w Tuluzie (Francja) i Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy), gdzie otrzymał dyplom jako instrumentalista i specjalista w dziedzinie wykonawstwa muzyki dawnej. Jest kierownikiem Zespołu Muzyki Dawnej Resonet, z którym koncertuje grając na instrumentach szarpanych i dokonując aranżacji oraz nagrywa płyty CD (m.in. „La Grande Chanson” i „Les Pellerines” z muzyką francuską XVII i XVIII w., „Il Pellegrino” na temat podróży Kosmy III Medycejskiego do Composteli, „Canto de Ultreia” z utworami z Kodeksu Calixtinus). Wszystkie nagrania poprzedzone są badaniami muzykologiczno-historycznymi. Fernando Reyes występuje też
i nagrywa z innymi zespołami. Jako solista i akompaniator koncertował w Hiszpanii, Belgii, Francji, Włoszech, Estonii, Holandii, Portugalii, Niemczech, Polsce i Szwajcarii. Opublikował wiele artykułów na temat muzyki dawnej.

Carlos Castro ukończył studia wyższe w klasie perkusji w Real Conservatorio Superior de Madrid. Współpracował z takimi zespołami jak Orquesta Nacional de España, Orquesta Sinfónica de RTVE, Xove Orquestra de Galicia, Orquestra de Cámara de Pontevedra, Orquestra Clásica de Vigo, Grupo de Percusión de Madrid, Grupo de Metais Santa Cecilia. Jest też członkiem wielu zespołów muzyki folkowej, jazzowej i eksperymentalnej. Brał udział w nagraniu ponad 50 płyt z muzyka dawną, klasyczną, jazzową i folkową, nagrywał też i komponował muzykę dla telewizji, teatru i filmu. Interesuje się również muzyką dawną, jest perkusistą zespołu muzyki średniowiecznej Martin Codax oraz zespołu Meendinho, a także współpracuje stale z zespołem muzyki dawnej Resonet, kierowanym przez Fernando Reyesa. Od 1991 Carlos Castro prowadzi działalność pedagogiczną jako kierownik katedry Perkusji w Państwowym Wyższym Konserwatorium w Vigo.

 

Bilety na koncert:

www. ebilet.pl

InfoKraków: ul.św. Jana 2, Pawilon Wyspiańskiego, pl.Wszystkich Świętych 2, od 25.06

Namiot festiwalowy, Rynek Główny naprzeciw Pałcu Pod Baranami (Rynek Główny 25) od 6.06