Wersja do druku

Udostępnij

17.10.2025 (piątek), godz. 19.00
Filharmonia Opolska (Sala Koncertowa)

Kwintet stroikowy Reedbeat

Mateusz Żurawski – obój
Piotr Thieu Quang – klarnet
Michał Ochab – saksofon
Karol Sikora – klarnet
Szymon Michalik – fagot

Program:

Mieczysław Karłowicz (1876-1909) – Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 (1896) (18’)
[opr. Maria Leszczyńska-Thieu]
I. Marsz: Allegro moderato – Tempo di marcia – Trio: Meno mosso
II. Romans: Andante con moto
III. Walc: Allegro moderato – Poco piu mosso – Tempo primo
IV. Finał: Allegretto non troppo

Grażyna Bacewicz (1909-1969) – Koncert na orkiestrę smyczkową (1948) (14’)
[opr. Michał Leśniak]
I. Allegro
II. Andante
III. Vivo

Tadeusz Baird (1928-1981) – Colas Breugnon, suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem (1951) (12’)
[opr. Piotr Thieu Quang]
I. Preludium (Prélude)
II. Kantylena miłosna (Cantilène d’amour)
III. Taniec I (Basse danse)
IV. Smutna pieśń (Chant triste)
V. Taniec II (Gaillarde)
VI. Postludium (Postlude)

Aleksander Tansman (1897-1986) – Triptyque na orkiestrę smyczkową (1930) (18’)
[opr. Wojciech Chałupka]
I. Allegro risoluto
II. Andante
III. Finale. Presto – Andante cantabile – Tempo primo – Meno mosso – Moderato – Lento

 „Co by było gdyby…? Mamy pomysł. Zagrajmy to.” – Muzyka polska w nowym ujęciu

Reedbeat odważnie sięga po dzieła polskich kompozytorów i nadaje im zupełnie nowe brzmienie. Warto zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku orkiestry smyczkowej, kwintet stroikowy to pięć instrumentów pochodzących z tej samej rodziny – owocuje to spójnym a zarazem wyjątkowo nieszablonowym i świeżym na polskiej scenie brzmieniem.

Pierwszy zespół złożony z pięciu instrumentów stroikowych powstał w 1985 roku i dopiero wtedy pojawiły się pierwsze dzieła oryginalnie napisane na ten skład wykonawczy. A mogły powstać już nawet 100 lat wcześniej! Powstanie saksofonu datowane jest na 1842 rok, co sprawia, że teoretycznie nawet Mieczysław Karłowicz mógł napisać dzieło przeznaczone na kwintet stroikowy. Wyraz liryki Serenady op. 2 wybitnie podkreśla śpiewność instrumentów dętych drewnianych.

Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz to pełne wirtuozerii dzieło, w którym surowość brzmienia jest podkreślana ciemnym, niskim brzmieniem dolnych partii kwintetu stroikowego – klarnetu basowego oraz fagotu. Aranżacja tego dzieła wykonana przez młodego polskiego kompozytora i saksofonistę, Michała Leśniaka, doskonale oddaje spektrum możliwości technicznych współczesnych instrumentów dętych.

Jednym z najchętniej wykonywanych utworów przez Reedbeat jest aranżacja Suity z czasów Holberga op. 40 Edvarda Griega, dlatego też w programie nie mogło zabraknąć dzieła, które jest wybitnie zbliżone swoim charakterem – opracowania Colas Breugnon. Suity w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem Tadeusza Bairda. Taneczność, zwiewność i lekkość francuskiego stylu, tak bliskiego wszystkim instrumentom dętym drewnianym, wyśmienicie oddaje aranżacja klarnecisty Reedbeat – Piotra Thieu Quanga.

Tryptyk Aleksandra Tansmana to dzieło, które doskonale oddaje żywiołowość zespołu Reedbeat. Neoklasyczne brzmienie podkreślone przejrzystą formą, wraz z niezwykle efektowną III. częścią Vivo, spaja zróżnicowany i zaskakujący słuchacza program koncertu.