
We wrześniu rozpoczyna się kolejna, siódma już, edycja programu Scena Muzyki Polskiej. W sezonie artystycznym 2025/26 koncerty cyklu odbywać się będą w Filharmonii Narodowej, Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie i Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera.
Scena Muzyki Polskiej realizowana jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca od 2019 roku. Stałym partnerem instytucjonalnym programu jest Filharmonia Narodowa. Główne cele programu to prezentacja i popularyzacja polskiej twórczości kompozytorskiej oraz promocja muzyki kameralnej. W repertuarze koncertów może znajdować się wyłącznie muzyka polska, ze szczególnym uwzględnieniem utworów mniej dziś znanych i rzadko wykonywanych.
W dotychczasowych sześciu edycjach programu wystąpiło 7 solistów oraz 48 zróżnicowanych obsadowo i stylistycznie zespołów – od specjalistów w zakresie wykonawstwa historycznego po improwizujący kwartet jazzowy. Łącznie w ramach programu odbyło się 135 koncertów kameralnych, zarówno z utworami dotąd niewykonywanymi lub mało znanymi, jak i z autorskimi opracowaniami znanych dzieł polskich kompozytorów. Oprócz Filharmonii Narodowej, koncerty Sceny Muzyki Polskiej gościło dotąd 11 instytucji.
W konkursie rozpoczynającej się wkrótce edycji programu, do której wpłynęło blisko 200 zgłoszeń, do realizacji zostało wybranych 10 programów koncertowych, które zaprezentują artyści reprezentujący różne pokolenia i formacje stylistyczne: Adrian Nowak, Ciepliński/Bies Duo, Duo Bartosz Koziak i Krzysztof Książek, Trio Verto, Karol Szymanowski Quartet, Meccore String Quartet, Hornet Quartet, Giardino di Delizie, Kwintet stroikowy Reedbeat i Oktet Wokalny Simultaneo.
Dwa pierwsze koncerty sezonu 2025/26 odbędą się w Sali Koncertowej Filharmonii Opolskiej. 19 września wystąpi jeden z czołowych polskich kwartetów smyczkowych, m.in. dwukrotny zdobywca Diapason d’Or – Meccore String Quartet, występujący w składzie: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Aleksandra Bryła (skrzypce), Michał Bryła (altówka) i Marcin Mączyński (wiolonczela). Zespół wykona utwory Zygmunta Noskowskiego, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Józefa Wieniawskiego (Kwartet smyczkowy a-moll op. 32, który pojawił się w najnowszym albumie zespołu – Souvenir de Posen).
17 października zaprezentuje się dynamiczny kwintet stroikowy Reedbeat, który tworzą wyróżniający się muzycy młodego pokolenia – Mateusz Żurawski (obój), Piotr Thieu Quang (klarnet), Michał Ochab (saksofon), Karol Sikora (klarnet) i Szymon Michalik (fagot). W wykonaniu zespołu usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda i Aleksandra Tansmana we współczesnych opracowaniach, m.in. Piotra Theiu Quanga na kwintet stroikowy.
Koncerty Sceny Muzyki Polskiej w Filharmonii Opolskiej będą prezentowane w specjalnie zaaranżowanym wnętrzu Sali Koncertowej i w oprawie płonących świec.
12 listopada odbędzie się pierwszy koncert Sceny Muzyki Polskiej w Filharmonii Szczecińskiej, na którym młody harfista Adrian Nowak wykona utwory na harfę solo, które w większości ukazały się w jego debiutanckim albumie solowym „REFLECTION” (CD ACCORD) – Artura Gelbruna, Edwarda Bogusławskiego, Romana Haubenstocka-Ramatiego i Witolda Szalonka. Adrian Nowak swój recital w 2025 roku wykona także w Filharmonii Opolskiej w dniu 14 listopada.
25 listopada Scena Muzyki Polskiej zostanie zainaugurowana w Filharmonii Narodowej występem duetu muzyków, koncertujących często także jako soliści – Ciepliński/Bies Duo. Artyści wykonają program złożony z utworów Krzysztofa Pendereckiego, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego (jego Pieśni księżniczki z baśni op. 31 usłyszymy w opracowaniu Tymoteusza Biesa, które zostało przygotowane specjalnie na potrzeby programu Scena Muzyki Polskiej).
Na zakończenie tegorocznych koncertów Sceny Muzyki Polskiej wystąpi Hornet Quartet (Michał Szczerba, Gabriel Czopka, Łukasz Łacny, Piotr Kowalski), który tworzą waltorniści-soliści Filharmonii Narodowej, NFM Filharmonii Wrocławskiej i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Na trzech koncertach (3 grudnia w Filharmonii Szczecińskiej, 5 grudnia w Filharmonii Opolskiej i 16 grudnia w Filharmonii Narodowej zespół wykona kompozycje napisane specjalnie na ten nietypowy skład przez Włodzimierza Kotońskiego, Feliksa Rybickiego, Bronisława Kazimierza Przybylskiego i Zdzisława Szostaka oraz Suitę na cztery puzony Kazimierza Serockiego w opracowaniu dokonanym przez członka zespołu – Gabriela Czopkę.
Zapraszamy na koncerty! Szczegóły i informacje o biletach znajdują się na stronach partnerów programów oraz w kalendarium wydarzeń na stronie NIMiT.