Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołała nowy skład Rady Programowej Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. W jej skład wchodzi 10 członków – pięcioro ze środowiska muzycznego oraz pięcioro przedstawicieli środowiska tanecznego

Wersja do druku

Udostępnij

Rada Programowa pełni niezwykle ważną rolę w działalności NIMiT, opiniując jego bieżącą działalność oraz wyznaczając kierunki, w których instytut powinien się rozwijać. W jej skład wchodzą eksperci mający duży dorobek artystyczny, menadżerski oraz naukowy zarówno w świecie muzyki jak i tańca. Osoby te posiadają także praktyczną wiedzę o zasadach i warunkach funkcjonowania środowisk muzycznych i tanecznych.

23 kwietnia br. Pani Ministra Hanna Wróblewska powołała członków nowej Rady Programowej NIMiT. Stanowią ją:

Przedstawiciel środowiska akademickiego:

prof. dr hab. Tomasz Strahl (Warszawa) – wiolonczelista, profesor. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecny UMFC) w klasie prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową, występując z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Orkiestra Aukso, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo. Od 1 września 2024 roku Rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Przedstawiciel Zrzeszenia Filharmonii Polskich oraz muzyki chóralnej i operowej:

prof. dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny (Wrocław) – profesor sztuk muzycznych, pedagog. Wykształcenie wokalne i dyrygenckie zdobyła w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od 1 stycznia 2025 roku pełni funkcję Dyrektora Opery Wrocławskiej. Jest także biologiem, absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego oraz menadżerką kultury z dyplomem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a także studiów MBA w Collegium Humanum Szkole Głównej Menedżerskiej. W swoim dorobku posiada 20 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych. Reprezentuje orkiestry symfoniczne oraz chóry.

Przedstawiciel teatrów muzycznych i operowych, mający doświadczenie w realizacji inwestycji, wykładowca UAM:

dr Przemysław Kieliszewski (Poznań) – prawnik z wykształceniem muzycznym, absolwent prawa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, stypendysta G.F.P.S. na Georg-August-Universität w Getyndze, doktor nauk humanistycznych w zakresie polityki kulturalnej. Absolwent studiów MBA. Prowadzi wykłady dla studentów Kulturoznawstwa i Wiedzy o Teatrze UAM. Autor publikacji z zakresu zarządzania kulturą i polityki kulturalnej. Od 1994 r. menedżer artystów oraz zespołów w Polsce i za granicą. Organizator kilkuset koncertów i przedstawień. Od 2013 roku Dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Przedstawiciel mediów oraz kultury ludowej i tradycyjnej:

Piotr Kędziorek (Warszawa) – polski etnograf, dziennikarz pracujący w Polskim Radiu od 1994 roku, głównie związany z Programem II Polskiego Radia. Od 2024 r. dyrektor tej anteny. Autor audycji o tematyce dotyczącej polskiej i zagranicznej muzyki ludowej oraz kultury tradycyjnej. Autor audycji o polskiej i obcej kulturze tradycyjnej, organizator i uczestnik ekspedycji do Polaków na obczyźnie (Kazachstan, Ukraina, Rumunia, Gruzja).

Przedstawiciel NGO, działający na rzecz promocji polskiej kultury i artystów zagranicą:

Karolina Kaźmierczak – Dyrektorka Międzynarodowych Konkursów im. Henryka Wieniawskiego, która pełniła również funkcję zarządzającą Biurem Towarzystwa a od 2023 roku jest także Członkinią Zarządu Towarzystwa. Muzykolożka, producentka wydarzeń muzycznych i projektów audiowizualnych, interdyscyplinarnych, wydawnictw płytowych i realizacji telewizyjnych, redaktorka i korektorka tomów edycji nutowych. Na co dzień współpracuje również projektowo z licznymi organizacjami pozarządowymi, m.in. Stowarzyszeniem im. Mieczysława Karłowicza w Zakopanem, Fundacją Edukacyjno-Artystyczną „Puenta”, Towarzystwem im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Jest koordynatorką licznych wydarzeń kulturalnych: koncertów, festiwali, happeningów i imprez masowych. Od sierpnia 2024 zastępczyni dyrektora Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego.

Przedstawiciel środowiska tańca klasycznego, kierowników baletu:

Robert Bondara (Warszawa) – tancerz, choreograf, reżyser i pedagog, wieloletni artysta Polskiego Baletu Narodowego. Jest absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi, Szkoły Głównej Handlowej i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2018 roku objął stanowisko kierownika Baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Inscenizował spektakle w Polsce oraz za granicą. Laureat wielu nagród i wyróżnień.

Przedstawiciel środowiska tańca ludowego i muzykologii:

dr hab. Tomasz Nowak (Warszawa) – muzykolog, naukowiec, doktor hab. nauk o sztuce, kierownik Katedry Muzykologii Systematycznej i Kulturowej UW. Absolwent studiów magisterskich w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, doktoranckich na Wydziale Historycznym UW, Podyplomowych Studiów Teorii Tańca w Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina oraz Podyplomowych Studiów Menedżerskich w zakresie Zarządzania dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania UW.

Przedstawiciel środowiska akademickiego, tańca współczesnego, NGO:

dr Eryk Makohon (Kraków, Bytom) – choreograf, tancerz, pedagog tańca, twórca i lider Krakowskiego Teatru Tańca, wykłada na Wydziale Teatru Tańca oraz na Wydziale Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Twórca kilkudziesięciu spektakli i wielu projektów o charakterze edukacyjnym. Jest absolwentem podstawowej i średniej szkoły muzycznej, architektury na Politechnice Krakowskiej oraz Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie.

Przedstawicielka środowiska choreologii, krytyki tańca, choreografii współczesnej, NGO:

dr Anna Królica (Poznań, Częstochowa) – krytyczka, kuratorka, historyczka i badaczka tańca. Jest adiunktką w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2008 roku pełni funkcję prezeski Fundacji Performa. Ukończyła teatrologię oraz filologię rosyjską na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „zarządzanie kulturą”. Aktualnie jest kuratorką Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” w Częstochowie (2022-2023). Obroniła pracę doktorską poświęconą zagadnieniom ciała i pamięci w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Piny Bausch (Uniwersytet Jagielloński 2023). Autorka ponad 100 recenzji, esejów i innych tekstów poświęconych tańcowi współczesnemu, performansowi i teatrowi tańca, a także wielbicielka wywiadów i rozmów z artystkami/artystami.

Przedstawicielka performance, NGO, środowiska kuratorskiego i producenckiego:

Julia Asperska (Poznań) – menedżerka kultury i kuratorka. Członkini zespołu kuratorskiego największych targów choreograficznych na świecie – Internationale Tanzmesse w Dusseldorfie. Przez 9 lat (2011-2020) zatrudniona na stanowisku Art Project Manager w Key Performance – agencji reprezentującej osoby choreograficzne. Przez 2 lata była vice-dyrektorką agencji Something Great (2020-2022), gdzie pracowała jako menadżerka kolekcji Something Great Collection – berlińskiego projektu poświęconego konserwacji, badaniom i prezentacji sztuk performatywnych. Od 2018 roku współpracuje z organizacją pozarządową z Urugwaju prowadzoną przez choreografkę Tamarę Cubas. Jako freelancerka wspiera organizacje i instytucje w zakresie budowania programów kuratorskich i strategii rozwoju na arenie międzynarodowej.