
fot. strona Filharmonii Narodowej
Zapraszamy na koncert w ramach programu Scena muzyki polskiej. W Filharmonii Narodowej w Warszawie zagra duet: Krzysztof Komendarek-Tymendorf oraz Maciej Gański.
5 marca, godz.
Sala Kameralna Filharmonii Narodowej w Warszawie
Wystąpią:
Krzysztof Komendarek-Tymendorf – altówka
Maciej Gański – fortepian
W programie:
Zygmunt Stojowski – Fantazja na altówkę i fortepian
Jan Michał Wieczorek – Scherzo na altówkę i fortepian
Jan Astriab – Sonata na altówkę i fortepian
Mieczysław Wajnberg – Sonata na altówkę i fortepian op. 28
Henryk Szopowicz – Trzy mazurki na altówkę i fortepian
Piotr Maszyński – Romans As-dur na altówkę i fortepian op. 10
Stefan Bolesław Poradowski – Siciliana na altówkę i fortepian
Mieczysław Karłowicz – Serenada G-dur na wiolonczelę i fortepian (oprac. na altówkę i fortepian Jerzy Kosmala)
Emil Młynarski – Mazur G-dur na skrzypce i fortepian op. 7 (oprac. na altówkę i fortepian Krzysztof Komendarek-Tymendorf)
Witold Lutosławski – Lullaby for Anne-Sophie na altówkę i fortepian (oprac. Krzysztof Komendarek-Tymendorf)
Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Altowiolista-solista, kameralista, pedagog Akademii Muzycznych im. S. Moniuszki w Gdańsku i im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dr hab. MBA). Należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. Pochodzi z rodziny o głębokich tradycjach muzycznych. W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. I. Albrecht. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. W. Klosa i as. U. Schönauera na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Kształcił się i uzupełniał studia licznymi kursami pod kierunkiem wybitnych pedagogów, takich jak A. Zemtsov, M. Buchholz czy H. Rohde.
Tajemnice muzyki kameralnej zgłębiał u takich mistrzów: V. Erben (Alban Berg Quartett), Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène czy E. Feltz. Współzałożyciel i muzyk kameralista w zespołach Balthus Quartet oraz Duo del Gesù, występował wspólnie ze znamienitymi artystami, jak Ch. Hartmann, A. Levitan, B. Koziak, M. Smoczyński, NeoQuartet, Mitch&Mitch, Z. Wodecki, J. Englert czy D. Olbrychski.
Laureat prestiżowych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, nagród oraz stypendiów. Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z T. Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda.
W 2020 roku zadebiutował fonograficznie płytą CD pt. ReVIOLAtion w wytwórni płytowej NAXOS, a w 2021 roku zrealizował drugą płytę pt. Quantum of Silence w wytwórni ODRADEK RECORDS (USA). Albumy otrzymały uznane międzynarodowe i krajowe nagrody.
Protagonista altówki, ma na swoim koncie ponad 50 światowych prawykonań, współcześni kompozytorzy dedykują mu swoje dzieła. Jego artykuły publikowane są m.in. w: Journal of the American Viola Society i na portalu meakultura.pl.
Zapraszany na renomowane festiwale muzyczne. Wykładowca międzynarodowych kursów mistrzowskich oraz juror konkursów muzycznych.
Maciej Gański
„Maciej Gański jest kontynuatorem złotej ery polskiej pianistyki”; „należy do grona wybitnych polskich pianistów młodego pokolenia”; „objawił się jako tytan fortepianu”; „doskonały wykonawca – o niezwykle przejrzystej, wręcz krystalicznej technice” – to kilka wybranych cytatów z recenzji gry artysty.
Ukończył on z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w klasie fortepianu prof. Andrzeja Artykiewicza, gdzie uzyskał też tytuł doktora sztuk muzycznych, a w latach 2020-2022 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego. Jest także absolwentem prestiżowych studiów podyplomowych Solistklasse w Danish National Academy of Music.
Jest laureatem ponad 20 konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Otrzymał liczne stypendia polskie i zagraniczne. Wystąpił na kilkuset koncertach w Ameryce Północnej i Środkowej, Azji, Afryce i Europie. Nagrywał dla zagranicznych telewizji i radiów. Ma w dorobku 5 albumów CD (w tym 3 solowe), które spotkały się ze znakomitymi recenzjami od takich osobowości jak m.in. Kevin Kenner czy Antoni Wit. Jego bogaty repertuar koncertowy obejmuje m.in. III Koncert fortepianowy S. Rachmaninowa oraz lisztowską transkrypcję uwertury do opery Tännhauser R. Wagnera, które uznawane są za jedne z najtrudniejszych utworów literatury fortepianowej. Dokonał polskiego prawykonania IV Koncertu fortepianowego Miłosza Magina oraz premierowego nagrania I Koncertu fortepianowego Kamila Cieślika (DUX), za które otrzymał nagrody w 2 kategoriach II Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły” (2022). Jako pierwszy Polak nagrał komplet 20 Etiud Philipa Glassa (DUX, 2022).
Artysta jest też uznanym pedagogiem, wykładającym w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jego podopieczni zdobywają nagrody na konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich. Prowadził wiele kursów mistrzowskich oraz wykładów, m.in. w Chinach, Gruzji, Hiszpanii, Danii i Grecji. Jest jurorem na międzynarodowych konkursach pianistycznych.